LJK Riku Lehtisen Turun Liikennelaitokselle 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä tarjoama talousmallinnuspalvelu ennen laitoksen yhtiöittämistä täydensi kaupungin omien talousammattilaisten työtä ja tuki muutosjohtamista.
Talousmallinnuksessa johtamisesta tuttuja käsitesisältöjä - visioita, missioita ja strategioita - muutettiin tuleviksi odotusluontoisiksi tuloslaskelmiksi, taseiksi ja kassavirroiksi. Talousmallinnus on eräänlaista kehittynyttä budjetointia. Kassavirtapohjainen talousmallinnus on perinteistä budjetointia dynaamisempi toiminnan ohjaamisen apuväline.
Talousmallinnuksessa jatketaan siitä, mihin varsinainen kirjanpito päättyy. Talousmallinnuspalvelu käsittää kolme osa-aluetta, jotka kaikki pohjautuvat viimeisimpään raportoituun kirjanpitotodellisuuteen.
Vuosibudjetit ja niiden muutokset mallinnettiin ja ne rytmitettiin talousmallinnuspalvelussa tulevan kirjanpitoraportoinnin kanssa samoille aikajaksoille (Liikennelaitoksen tapauksessa 1 kk). Kaupungin omien talousammattilaisten toimittamaa kirjanpito- ja budjettiaineistoa täydennettiin tässä palvelussa taseilla ja kassavirtalaskelmilla ja jaksotukset synkronoitiin.
Tämän ensimmäisen palveluvaiheen lopputuloksena syntyivät Liikennelaitoksen tavoitetuloslaskelmat, -taseet sekä -kassavirtalaskelmat. Liikennelaitoksen kunkin hetken kassatilanne ja niiden aikasarja - kassavirta - olivat osia koko Turun kaupungin kunkin hetkisestä kassatilanteesta ja kassavirrasta.
Jos näytti siltä, että estimoitu tuleva tilinpäätös oli erkanemassa tavoitellusta, auttoi talousmallinnuspalvelu pullonkaulojen paikallistamisessa. Talousmallinnus mahdollistaa täsmäjohtamisen. Huonokin uutinen voi olla hyvä uutinen - jos se saadaan ajoissa!
Kun talousmallinnuksen tärkein näkökulma on kassavirta, on toiminnan eri vaihtoehtojen simulointi mahdollista kaikin numeerisesti mallinnettavin osin. Näin näkyviin saadaan myös sellaiset ratkaisut, jotka eivät näy perinteisissä tuloslaskelmissa. Kassavirtanäkökulmaa eivät häiritse erilaiset laskentaa ohjaavat säännöt, jotka vaihtelevat jatkuvasti (esim. poistokäytännöt ja erilaiset jaksotukset).
Vuodenvaihteessa 2008-2009 Liikennelaitos yhtiöitettiin onnistuneesti.
Lisätietoja: riku.lehtinen@tuloksentekijat.fi